Zoek je een Vizsla pup?

Een vizsla, of eender welke hond koop je niet zomaar in een winkel. Als je een vizsla puppy gewoon zo kan mee nemen naar huis, dan denk je best nog eens na en ben je hoogstwaarschijnlijk bij een broodfokker. Dit houdt risico's in voor de gezondheid van je pup en je hond op lange termijn. Er is een grote kans op ziektes, afwijkingen en gedragsproblemen. Dat kan achteraf niet alleen dierenartskosten met zich meebrengen maar ook een fatale afloop hebben. Een pup koop je best bij een erkende fokker, die een fokreglement naleeft of bij mensen waarbij je de volgende zaken herkent:

• Er wordt slechts 1 ras, hoogstens 3 rassen gefokt.

• De ouderdieren zijn op erfelijke aandoeningen en gezondheid gecontroleerd (heupen, ogen, langhaar-gen).

• Je moet je op een wachtlijst laten plaatsen.

• De fokker nodigt je uit voor een persoonlijke kennismaking.

• Je toekomstige vizsla groeit op in een gezin en/of heeft een stamboom.

Wil je een vizsla nest fokken?

De keuze van de ouderdieren heeft een invloed op hoe het ras er in de toekomst uitziet qua gedrag, gezondheid en exterieur. Daarom moet de combinatie van de ouderdieren een laag inteeltpercentage hebben, moeten beide ouderdieren rasconform zijn en getest zijn (HD, ogen, langhaar-gen) op diverse erfelijke aandoeningen.

Een nestje fokken is niet alleen voeden en verzorgen maar vooral ook opvoeden. Om sociale pups af te leveren probeer je best de pups bloot te stellen aan zo veel mogelijk verschillende prikkels (verkeer, schot, mensen, etc).

Het is jouw verantwoordelijkheid dat alle pups een geschikt baasje vinden. Met je kennis kan je nadien eventueel mensen begeleiden indien er zich wat opstartproblemen moesten voordoen.

Ook als er zich toch onverhoopt ziektes moesten optreden neem je jouw verantwoordelijkheid naar de nieuwe baasjes en de pup.

Als lid van de BVV ben je verplicht het fokreglement na te leven.

45370971_2289015304710901_2025543608001626112_n_edited.jpg

Lid worden

Vzw BVV-ABHH asbl - Hondseinde 14, 2260 Westerlo -  info@belgischevizslavereniging.be

0791.238.106 - RPR Antwerpen, afdeling Turnhout - K.K.U.S.H A23 02 03