De Vizsla

Untitled-6-removebg-preview.png

Vizsla's

Veelzijdige honden

Vizsla's worden wel eens de ideale all-rounder genoemd. Het zijn getalenteerde staande honden en wijzen dus het wild aan in het veld, tevens apporteren ze wild na het schot. Doordat vizsla's gehoorzaam zijn van aard, kunnen ze goed afgericht worden voor zowel veldwerk, jacht, agility, zweetwerk, speurwerk en andere disciplines. Het zijn ook prima gezelschapshonden, mits ze voldoende uitdaging krijgen.

Korthaar vizsla

Print_K2M-R2102_240.jpg

De rövidszörü (korthaar) Magyar vizsla (FCI N° 57). De vizsla heeft zijn oorsprong in Hongarije. "Vizsla" staat dan ook voor het type hond, namelijk staande hond in het Hongaars, zoals dat "Braque" is in het Frans. Het is een middelgrote, elegant gebouwde kortharige hond die tijdens de jacht methodisch op zoek gaat naar wild met zijn uitstekende neuskwaliteit. Eens het wild gevonden zal deze de prooi (zonder de prooi te verjagen) aanduiden voor zijn baasje of voorjager. Ze worden geklasseerd onder de continentale staande honden (FCI groep 7).

Karakter: Levendig, vriendelijk, evenwichtig, intelligent en gemakkelijk af te richten.

Ze hebben een ingeboren apporteervreugde, zijn leergierig en willen graag werken voor hun eigenaar.

Draadhaar vizsla

De drötszörü (korthaar) Magyar vizsla (FCI N° 239). De draadhaar vizsla verdraagt zwaarder terrein en extremere weerstomstandigheden dan korthaar vizsla's. Hun vacht is stevig en dicht zonder glans. Deze hond moet dus ook af en toe geptrimd worden. Ze zijn vaak iets steviger gebouwd dan korthaar vizsla's.

Karakter: Iets rustiger dan de korthaar vizsla, vriendelijk, evenwichtig, intelligent en gemakkelijk af te richten.

vizsla draadhaar water.jpg
IMG_3053_edited.jpg

Veldwerk

Voor veel nieuwe vizslabaasjes is veldwerken een heel onbekend iets. De vizsla is een staande hond, die voor wild kan voorstaan. Dit betekent dat de vizsla uitermate geschikt is om te werken vóór het schot. Vizsla's kunnen dus niet alleen apporteren of een zweetspoor uitlopen, maar ook het levende wild in het veld of bos opsporen voor de (voor)jager.

Het zoeken en voorstaan van het wild noemen we 'het werk vóór het schot' ofwel veldwerk.

Je kan je vizsla allereerst een T.A.N laten afleggen (Test d'Aptitudes Naturelle). De hond wordt hier door een keurmeester beoordeeld of er voldoende natuurlijke jachtaanleg is. Een T.A.N moet behaald wanneer de hond minimum 6 maand is en niet ouder dan 48 maanden.

Indien je veldwerk wil uitdiepen zal je hierop moeten trainen met wild in het veld, dit kan via sommige jachthondenverenigingen. Je kan uiteindelijk mee doen met veldwerkwedstrijden en kwalificaties behalen met je hond.

Gehoorzaamheid

Vizsla's hebben een echte will-to-please. Ze zijn daardoor gewoonlijk erg goed af te richten. Zowel algemene gehoorzaamheid als gehoorzaamheid voor het werk na het schot. Je kan je vizsla opleiden en trainen op de hondenschool. Indien je een jachtopleiding volgt kan je je vizsla niet alleen opleiden tot een gehoorzame hond maar ook een bruikbare jachthond. Ook niet-jagers kunnen op een aangename manier de natuurlijke aanleg van hun vizsla uit diepen.

Je leert je hond algemene gehoorzaamheid, aangelijnd en los volgen, het houden van een aangewezen plaats en variaties op apporteren met blok, dummy's en echt wild. Tijdens de zomer kan je deelnemen aan officiële jachthondenproeven, gewoonlijk georganiseerd door jachthondenscholen of verenigingen.

IMG_5172_edited.jpg

Exterieur

Taszlo-web-4.jpg

De vizsla rassen hebben een vastgelegd exterieur en temperament, beschreven in een rasstandaard.

Op een hondenshow kijkt een keurmeester of je vizsla gezond is, aan de rasstandaard voldoet en of je hond gedrag vertoont eigen aan de vizsla.

Om deel te mogen nemen aan een hondensshow moet je vizsla een stamboom hebben. Voordat je daadwerkelijk deelneemt aan een show is het verstandig om te leren hoe je je hond voorbrengt in de ring. Ringtraining of showtraining kan je bij heel wat hondenscholen trainen. Je hond moet namelijk rustig blijven staan op een zo mooi mogelijke manier en gewoon worden dat een vreemde (keurmeester) je hond betast of zijn gebit wil zien.

Gezinshond

Vizsla's zijn aanhankelijke honden. Ze hebben aandacht, uitdaging en beweging nodig. Ze zijn echter het gelukkigst als ze deel mogen uitmaken van een gezin waar ze mee kunnen gaan op avontuur, naar de hondenschool, de jachtcursus, agility, cani-cross of gewoon op wandeling om daarna liefst zo zacht en warm mogelijk te kunnen uitrusten. Gezinnen met een vizsla koppelen vaak  hobby's aan hun hond en voor je het weet haal je een basis jachtbrevet of sta je op een hondenshow met je hond.

20200531-DSC_0406.jpg
311002111_844052799946048_320189640203686106_n.jpg

All-rounder

Door hun uitstekend geheugen zijn vizsla's erg goed te trainen. Daardoor zijn het niet alleen goede veldwerkers en apporteerders. Ze kunnen, zweet- en sleepsporen lopen, agility, cani-cross, trei-ball, mantrailing en ingezet worden als reddingshond.

Lid worden

Vzw BVV-ABHH asbl - Hondseinde 14, 2260 Westerlo -  info@belgischevizslavereniging.be

0791.238.106 - RPR Antwerpen, afdeling Turnhout - K.K.U.S.H A23 02 03